Manó Mérce VARAZSESZKöZöK AZ óVODABAN Irodalom az óvodaban A kompetencia alapú programcsomag lényege, hogy epit a magyar ovodapedagogia ertekeire, a magyar kulturalis tradiciora, mikozben mindezek uj szemleletu megkozeliteset kinalja. A szemlelet ujdonsaga termeszetesen hozza magaval a tartalom ujraarnyalt megfogalmazasat. Szerencsere tamaszkodhatunk az ovodai irodalmi-anyanyelvi nevelesi hagyomanyokra, kidolgozott koncepciokra, modszertani jegyzetekre. Nem cel ezek megismetelt kozlese, ujrairasa, csak nehany tartalmi csomopont uj megvilagitasba helyezese a kompetencia alapu programcsomag alapelveihez huen. A kovetkezo temak hangsulyosabbak az uj szemleletu megkozelitesben: . az erzelmi intelligencia, a moralis kompetencia fejlesztesenek lehetosegei az irodalmi nevelesben, ertekszocializacio a mese segitsegevel . az irodalmi, anyanyelvi neveles kulonbsegei; . a gyermeki befogadas jellemzoi: a gyermeki versszeretet motivumai, .a gyermeki es a mesei megfelelesei�h; . az irodalmi anyag kivalasztasanak dilemmai, a valogatas szempontjai; . a vers-mese tevekenyseg korulmenyei: motivacio, ritusok; . unnep az ovodaban; . az iskolaerettseg nyelvi-kommunikacios feltetelei: anyanyelvi kompetencia, illetve metanyelvi tudatoss Az erzelmi intellige ncia , a mor ali s kom pete ncia fejle szte senek le het osegei az iro dalmi nevele sben; ertek szo cializ acio a me se seg itsege vel . az iro dalmi , anya nyel vi nevele s kulonbsegei A het even aluli gyermek on- es vilagmegertesenek ket pillere a jatek es a mese. A jatek mint a vilagban, illetve a vilagrol szerzett impressziok cselekveseses szimbolikus rendezese, a mese mint ugyanezek verbalis es szimbolikus konstrukcioja. Mindketto lehetoseget ad a vilag befogadasanak gyermeki modjara, s a jo gyermekvers is kepes hitelesen rogziteni, visszaadni ezt a sajatos latasmodot. Az irodalom legfontosabb feladata az onmegismeres, a beavatodas a korulottunk levo vilagba. A versek-mesek reven elsosorban nem ismereteket kell atadnunk, hanem heurisztikus elmenyt nyujtani. Azt kell a gyerekekkel megereztetnunk, hogy az irodalom nem megtanulando szovegek tarhaza, hanem az ovodapedagogustol hallott tortenetek, mesek, versek roluk szolnak, nekik szolnak, segitenek eligazodni a vilagban, a lelkukben kaotikusan kavargo erzelmekben, indulatokban. A mese kepekre, szimbolumokra, akciokra forditja le a vilag jelensegeit, s igy kinal lehetoseget a tudattalan feszultsegek elaboraciojara. A mesehallgatas soran a belso kepteremtes reven a gyerek tudattalan szorongasait, feszultsegeit kepes feldolgozni a mese cselekmenyenek atelesevel. A nepmesek megkozelitese nagyon sokretu, kulonbozo szempontu, olykor egymasnak ellentmondo ertelmezesekkel, elemzesi koncepcioval lehet talalkozni. A programcsomaggal osszhangban, vagyis az irodalom erzelmi, moralis kompetenciakra gyakorolt hatasat vizsgalva es feltetelezve, a mesei szimbolumok pszichologiai ertelmezese hasznalhato a sok ismert lehetoseg kozul, habar ennek az ervenyesseget a mufajelmeleti, kulturalis antropologiai megkozelitesek igyekeznek megkerdojelezni. Egyreszt az irodalom termeszetebol fakadoan, a .lelek taplalekakent�h, lehet letjogosultsaga a kulonbozo pszichologiai ertelmezeseknek, masreszt az ovodapedagogiai gyakorlatban elengedhetetlen ez a nezopont az irodalmi anyag megvalasztasakor. A bemutatott pszichologusok sajat terapias munkajukban hasznaljak a meset, valasztasukat az indokolja, hogy a koncepciojuknak mindig van gyermeklelektani vetulete is, mely segiti a pedagogus helyes mesevalasztasat, a mualkotas altal kivaltott hatas atgondolasat. VARAZSESZKOZOK AZ OVODABAN Bruno Bettelheim a freudizmus szellemeben a meset a lelekben lejatszodo belso folyamatok externalizaciojakent ertelmezi, melyben tudattalan tartalmak jelennek meg szimbolikus formaban . A jungianus szimbolumertelmezes az archetipikus lelki jelensegek megnyilvanulasaikent interpretalja a mesei szimbolumokat (mesealakok, helyszinek, vandorlas, probatetelek). A magyar pszichologusok kozul is tobben foglalkoznak a mese lelektanaval. Ranschburg Jeno megallapitja, hogy nem pusztan a gyermeki gondolkodasmod ragadhato meg a tundermesekben, hanem a korosztalyt gyotro konfliktusok is megtalalhatok bennuk. A kovetkezo alapveto ambivalenciakat figyeli meg a meseben: a dependencia es autonomia, illetve a szabadsag es kotelesseg feloldhatatlannak latszo ellentetet. A fohos feladja a kiindulo biztonsagot (mely egyben fuggoseg is), hogy a neki rendelt feladatot megoldja, sorsanak beteljesitese nem mas, mint az onallosag megszerzese, az onazonossag felepitese. Ez az egzisztencialis konfliktus nemcsak felnottnek, hanem gyermeknek is ismeros lehet, a gyermekpszichologia ugy hivja, hogy a szeparacios szorongas es exploracios vagy ellentete. Fischer Eszter szerint, Bettelheim nyoman, a mese szoba all a gyerekkel, a lelek ellentmondasos indulatait megelevenito szimbolumaival paradox modon megnyugtatja ot, mivel megerositi, hogy amit erez, az univerzalis emberi tulajdonsag. Nem buntudatot kelt a gyerekben, hanem kiutat mutat arra, hogyan kell ezekkel megkuzdeni. A mese bipolaris ertekszerkezete alapjan a pozitiv es negativ toltetu szimbolumok konnyen elrendezhetok, a lelek ambivalenciainak feloldasara is lehetoseget kinalnak. A vadsag a veszelyes vadallatok alakjaban, a gonoszsag a mostoha figurajaban jelenik meg. A mostoha kulonleges jelentosegu mesealak a pszichologiai megkozelites szerint, hiszen az edesanya pozitiv-negativ oldalra valo megkettozese biztositja a gyerek szamara, hogy az edesanya irant taplalt ellenerzeseit buntudat nelkul projektalhassa a mostohara. Erdemes elgondolkodni azon, hogy az edesanya mennyire nem kidolgozott figura a mesekben (gyakran a mese elejen meghal, vagy mar felarva a fohos). A feltekenyseg, az irigyseg, a rivalizalas megtestesitoi a testverek. Miert van beloluk harom, hiszen a felsorolt erzelmek szemlelteteshez eleg lenne ketto is. Fischer Eszter a ket nagyobban a szulopart latja. A szulok legyozese a gyermek bizonytalansag-erzetenek megsemmisulesevel es nem megszerzesevel jarna, ezert az erzelem testverekre .tolasa�h meghagyja a szuloi tamasz igeretet. Ertelmezesem szerint a ket nagyobb testver kulso es belso tulajdonsagait tekintve nem kulonbozik egymastol, akar egykent is elfogadhatok, igy helytallo lehet immar a ket testver egy szemelyiseg jo es rossz oldalakent valo felfogas. A mese ideje a fohos esemenytelen gyerekkora utan bekovetkezo kiemelt eletszakasz, a felnotte valas idoszaka. Jogosan teheto fel az a kerdes, hogyan tud ezzel Bettelheim, Bruno: A mese buvolete es a bontakozo gyermeki lelek. Gondolat Kiado, Bp., 1988. 33.37, 51. Von Franz, Marie-Louise: Archetipusos mintak a meseben. Edesviz Kiado, Bp., 1998. Ranschburg Jeno: A tundermesek lelektanabol. Eso, 2001. 2. 90.92. Fischer Eszter: A nepmese es a gyermeki tudattalan. Eso, 2001. 2. 96.101. az ovodaskoru gyermek azonosulni? Az elso valasz a kerdes kiforditasa, mely azt feltetelezne, hogy csak az eppen felnotte valo kamaszok mufaja a mese. Tudjuk, hogy ez nem igy van, s azt is, hogy a mese eredetet tekintve nem gyereknek valo mufaj, de szimbolikus nyelve, formaja miatt az egyetlen adekvat lehetoseg, hogy a gyerek egzisztencialis alapkerdesekkel talalkozzek, a megoldasokkal egyutt atelhesse oket. A mese altal kiemelt eletszakasznak nem az ideje, hanem az akkor megtapasztalt leterzes, az erettsegert, az onazonossagert megtett ut a fontos, mely nem korlatozhato egy bizonyos eletkorszakra, hanem emberi alapelmenykent folyamatosan jelen van az eletunkben. Ezt az elkepzelest erosito motivum a vandorlas, a vandorut, melyben nem is a vegcel, hanem az ut, a probatetelek, a kuzdelem a hangsulyos, vagyis a biztonsag megszerzese csak pillanatnyi lehet, a torekves allando. Az erett szemelyiseg jele a mese vegen kierdemelt kiralysag es a jutalmul megtalalt par, s az ezzel jaro lakodalom, hazassag. Mindketto a felnottseg attributumakent is felfoghato. A kiralysag nem a masok feletti hatalmat, hanem az ember onmaga, sajat erzesei, indulatai, vagyai felett valo uralmat jelenti, a hazassag pedig az onismeretet, onelfogadast, hiszen az tud part talalni, onmagat megszerettetni, aki kepes magat elfogadni. A kulturalis antropologiai megkozelites vitatja ezt az ertelmezest, s a mesei motivumokat nem a lelek, a fantazia termekeinek tartja, hanem az atelt elmenyek olykor szomoru lenyomatainak. Erre pelda Robert Darnton konyve a Perraultmesekrol, melyben a XVII. szazad szornyu valosagat latja a mesei motivumok mogott. A mostohaval kapcsolatos pszichologiai allaspontot azzal cafolja, hogy akkoriban nem volt ritkasag, hogy a gyerekeket nem az edesanyjuk neveli, mivel a higienes korulmenyek miatt a legeletveszelyesebb kihivas egy no szamara a szules volt. Barmely allaspontot tartjuk is elfogadhatonak, kijelentheto, hogy a mese csak a felszines megkozelites szerint nem valo gyereknek a felnott eletproblemak, a kegyetlen, ijeszto reszletek miatt. A mese lenyege, hogy nem rejti el az elet nehezsegeit, arnyoldalat, mikozben cselekmenyvezetese a megoldast, bipolaris ertekrendje a jo gyozelmet sugallja. Ezzel segit a gyereknek szorongasait, negativ erzesei miatti buntudatat feloldani, kerdeseire valaszt kapni. A gyerekeknek .gyartott�h bajos tortenetek sokkal inkabb frusztraloak, mivel a gyerekek erzik a disszonanciat sajat vagyaik s a tortenetek altal megfogalmazott elvaras kozott. Ezek a tortenetek azt uzenik, hogy mindig csak jot es szepet szabad gondolni, erezni, jollehet a gyereket, teljesen normalisan, negativ tartalmu erzesek, indulatok is feszitik . Damton, Robert: Ludanyo mesei. A nagy macskameszarlas. Akademiai Kiado, Bp., 1987. .A rendcsinalasban tehat nem a bajos idilli, leegyszerusitett tortenetek segitenek, hanem azok a mesek, amelyek szimbolikus kepekben mutatjak be a novekedes es a fuggetlen let kivivasanak allomasait.�h Zilahi Jozsefne: Mese-vers az ovodaban. Eotvos Jozsef Konyvkiado, Bp., 1998. 18. VARAZSESZKOZOK AZ OVODABAN A mesei kegyetlenseggel kapcsolatos alszemermes viszony megtapasztalhato az ovodaban a negativ tartalmu jatekkal kapcsolatban is. Sajat tapasztalatombol kiemelt pelda, mikor a gyerekek bolti lopast jatszva, a tolvajt bunteteskent szekekkel szimbolizalt bortonbe zartak. Az ovodapedagogus ezt nagyon helyesen hagyta, ezzel ervenyesitve a jatek tobbretegu feladatat. Az egyik reszvevo gyerek elmeselte otthon az eljatszott jelenetet, majd a szulo ezt szamon kerte az ovodan, pedig ebben a szituacioban nemcsak a latott-hallott elmeny kijatszasara volt lehetoseguk a gyerekeknek, hanem osztonosen a helyes moralis reakciora is. Nem azzal neveljuk a gyerekeinket az eletre, ha elhallgatjuk, letagadjuk az eletben, az emberben benne rejlo negativumokat , hanem ha jatekkal, mesevel elfogadhatova tesszuk ezeket, igy kinalva fel a megfelelo eletstrategiakat, s nem didaktikusan, hanem indirekt modon alakitva a moralis kompetenciaikat. A mese ertekrendje egyertelmu, nem tesz lehetove atmeneteket. Ket polusra feszitett ertekszerkezete biztonsagosan tereli a gyereket a jo fele ugy, hogy a jot nem a maga absztrakciojaban, hanem az azt megjelenito szereplok kulso tulajdonsagaival is vonzova teszi . Nemcsak atlathato a mesei ertekrend, hanem az erzelmi motivaltsag alapjan az eligazodast is segiti, mivel a gyerek ertekiteleteben meg osszemosodnak az irodalmi elmennyel kapcsolatos esztetikai es moralis tartalmak. A mese erzelmi es erkolcsi nevelo hatasat Lengyel Laszlo fogalmazza meg a legszemleletesebben egy vele keszitett interjuban: .�ca mese erkolcse sajatos vilagi hit, amelyben az egyik donto elem, hogy az emberek egyenloek. Hogy az oreg kiraly es a szegeny pasztorfiu, ordog es isten, sarkany es kiralyfi kozott egyenloseg van. A meseben egyenlo erok kuzdelmei zajlanak. Nincs hierarchia. Nem vetnek meg valakit azert, mert szegeny, nem hatrany, ha valaki no vagy gyerek. Epp ellenkezoleg, tisztelettel neznek kiralylanyokra, gyerekekre, es meg a sarkanyoknak is megadatik valamifajta megbecsules, a maguk gonoszsagaval egyutt. Ez nagyon lenyeges mondanivalo szamomra, amikor tarsadalmunk hihetetlenul hierarchikus, es konyortelenul kipecezi a gyengebbet, a raszorultat, megalazza es periferiara szoritja. A meseben alapvetoek a kozossegi ertekek. Alapveto az, hogy baratok vagyunk. Az, hogy elindulunk egyutt, mondjuk egy vandorutra, es aki egyutt indul el, az nem szurja hatba a tarsat, illetve, ha megteszi, tudjuk a mesebol, amikor a legkisebbet lent hagyjak az alvilagban es nem huzzak fel a felvilagba . igazi jozsefi tortenet . , ez a meseben a legnagyobb lehetseges bun. Ilyet az ember nem tesz a barataival es a testvereivel. Meg akkor se, hogyha ebbol haszna szarmazik. Lattunk .A biztonsagos tortenetek nem tesznek emlitest sem oregedesrol, sem halalrol, az emberi let hatarairol, sem az orok elet utani vagyrol. A mese viszont, epp ellenkezoleg, nyiltan szembesiti a gyermeket az alapveto emberi letfeltetelekkel.�h Bettelheim, Bruno: 1988. 15. .A 3.7 evesek erzelemvilagaban az esztetikai es erkolcsi erzelmek altalaban osszefonodnak. A meseben szereplo kiralykisasszonyt vagy eppen Hofeherket azert szeretik a gyermekek, mert szep, de esztetikai gyonyorerzesukbe belejatszik a foszereplo josaga, husege, szerenysege, szorgalma iranti csodalat, tisztelet es megbecsules erkolcsi erzelme is.�h Danko Ervinne: Irodalmi neveles az ovodaban. Okker., Bp., 2004.76. eleget abbol a magatartasmodbol, hogy: �âAz Isten szerelmere, nehogy ledobd a kotelet annak a masiknak�c Hagyd ott! Vegre megszabadultal tole!�á Ezzel szemben nagyon fontos, hogy a meseben szoba allunk egymassal. Ujra mondom, gonosz es jo, parbeszedet folytatnak, es ez termeszetes. Nem letezik olyan helyzet, ami a 20. szazad legszornyubb kafkai helyzete, hogy neman es konyortelenul lemeszaroljak egymast emberek, embercsoportok minden magyarazat nelkul, minden kiserlet nelkul, hogy egymas megertesere torekednenek. A gyerekek a szemunk lattara mesen nonek fol. Jo, ha tudjuk, szamon tartjuk, hogy a mese kiemel az allatvilagbol, civilizal. A mese emberre tesz.�h Az ovodai irodalmi neveles komplex szemelyisegfejleszto hatasa akkor lehet eredmenyes, ha az irodalmi anyagot nem rendeljuk ala semmilyen rosszul ertelmezett didaxisnak, es nem fokozzuk le alkalmazott irodalomma, csupan az anyanyelvi neveles szolgalojava. Az ovodaban felkinalhato irodalom, a mondokak, versek, mesek olyan varazseszkozok a kezunkben, melyekkel a gyerekek ertelmi, erzelmi szuksegleteinek kielegitesen tul az anyanyelvi kompetenciaikat is fejleszthetjuk. De ez csak raadas, s csak akkor tud sikeres lenni, ha megengedjuk, hogy a szoveg emocionalisan, esztetikumaval hasson, okozzon oromet, hiszen csak igy tud kiteljesedni a nyelvi-kommunikacios hatasa. Ezert vall kudarcot a kisiskolasok irodalmi-anyanyelvi nevelese, s lesz komoly gatja a kesobbi olvasova valasnak, mert az olvasokonyvek az irodalmat megfoszt- Antall Istvan: Menekules a stilustol. Lengyel Laszlo mesebeli egyenloseg-eszmenye. Eso, 2001. 2. 149. VARAZSESZKOZOK AZ OVODABAN jak eredeti funkciojatol a szoveg folytonos, oromtelen algoritmizalo feldolgoztatasaval, mellyel az olvasastanitas kiszolgalojava teszik. Az anyanyelvi neveles ovodapedagogusi feladata sem kevesbe fontos, mely nem korlatozodik egy tevekenysegre, hanem az ovodai elet minden teruletet atszovi, az ovodapedagogus minden verbalis es nonverbalis megnyilatkozasa minta a gyermek szamara. A pedagogus kommunikal, informaciot kozvetit magarol, a mondanivalojarol, a vilagrol szavakkal, mimikaval, gesztusokkal, a szovegprozodiai eszkozokkel10, oltozekevel, a terkozszabalyozassal. A felsorolt eszkozoknek a kongruens magatartasnak megfeleloen erositeniuk kell a verbalisan kifejezett tartalmat. Az ovodaban nincs helye ironianak, mely nem keverendo ossze a humorral, amire az ovodasok igen fogekonyak, s hatekony nevelesi eszkoz tud lenni. 10 hangszin, hangero, intonacio, beszedtempo, szun A gyermeki befoga das jellemz oi: a gyermeki ver sszeretet mot ivumai , a me sei es a gyermeki meg felele sei Evidencia, de megis rogzitendo kiindulopont, hogy az ovodapedagogusnak ismernie kell a gyermeket, az ovodaskoru gyermek elmenybefogadasanak vonasait. Nemcsak a pszichologia, hanem a recepcioesztetika is szamol a gyermek mint befogado sajatos psziches felteteleivel. Ez nem jelent csokkent, korlatozott jellemzoket a felnottehez kepest, egyszeruen csak mas. Mindket nezopont az irodalmi anyag kivalasztasaban segit. A pszichologiai szempont a muvel atelheto tartalmak es a gyermeki lelek megfeleleseit veszi figyelembe, igy biztosan nem kerul az ovodai irodalmi anyagba Petofi Sandor Szeptember vegen cimu verse, es Carlo Collodi Pinocchioja sem. (Utobbival egy ovodapedagogus jobb esetben csak a nevelestortenetben talalkozik, leginkabb elrettento peldakent.) A recepcioesztetikai szempont12 az eletkori sajatossagok es a minoseg viszonyabol adodo tampontokat segit megfogalmazni. A ketto osszehangolasabol adodo legfontosabb konzekvencia, hogy a gyermekirodalom irodalom, nincsenek specialis poetikai jegyei, nem hasznal leszukitett nyelvi kodot, .gyermeknyelvet�h. A jo valasztashoz figyelembe kell venni a gyermeki erdeklodes szakaszossagat, az ovodaskoru gyerek fejlodespszichologiai, eresi sajatossagait. A gyermek versek, mesek iranti erdeklodesenek, szeretetenek alapja tobb tenyezobol tevodik ossze. Az irodalmi erdeklodes megalapozasa, az irodalomba valo beavatas a versekkel kezdodik. A hozzajuk valo gyermeki vonzodas oka a 11 Merei Ferenc . V. Binet Agnes: Gyermeklelektan. Gondolat Kiado, Bp., 1981 233.246. 12 A kovetkezo fejezet targya. 13 .�c a gyermekirodalom is parbeszed az iro es olvaso kozott az utobbi lenezese nelkul. A parbeszed lenyege az, amirol . olykor . a felnott sem tud beszelni, mert maga sem latja vilagosan, mi nyugtalanitja, milyen valaszt adhat onmaganak lappango kerdeseire�h, .�cha barmilyen irodalmi alkotas nem tud hatni a felnottre, az nem tudja azt elmenyszeruen atadni a gyereknek sem.�h In: Tarbay Ede: Gyermekirodalomra vezerlo kalauz. Szent Istvan Tarsulat., Bp.,1999. 12. 14 .�ca gyermekirodalom fogalma sem elmeleti uton konstitualodik. A muvek ilyen ertekelese es kezelese a kulturalis folyamatokban alakul ki utolag, s a gyermekirodalom fogalma maga is a kulturalis gyakorlat eredmenye. Nem lehet a muvekrol elvontan, a recepcio-tortenet nelkul megallapitani, hogy tekinthetjuk-e gyermekirodalminak. Gyermekirodalom az, amit akkent kezelnek, s a gyermekirodalom korul folyo vegelathatatlan vita is ertelmet veszti, mert az adott muvek esztetikai erteket nem erinti az a kontextus, amelybe utobb beallitjak. (E lehetseges kontextusra valo rajatszas ugyanakkor szerepet kaphat a mu kommunikacios osszjatekaban is, s igy megiscsak irodalmi-esztetikai tenyezove valhat.)�h Dobszay Ambrus: Gondolatok a gyermekversek megkozeliteserol. Uj Forras, 2004/2. 42. VARAZSESZKOZOK AZ OVODABAN ritmuskedveles, melyben az ismetlodo szoveg reven termeszetesen fonodik ossze mozgas es erzelem15. A kommunikacios helyzetbol16 adodo kozelseg, intimitas, a hangulat bensosegessege, a beszed zeneisege, az elemi mozgas- es ritmuselmenyek osszekapcsolodnak az ismetlodo szoveg ismeros biztonsagaval. A kovetkezo lepcsofok a rim, az akusztikussag, a szavakkal valo jatek mint oromforras. Az erzelmeket kezdetben a hangzas valtja ki, mely visszautal a korabbi elmeny- es tapasztalategyuttes erzelmi szinezetere, majd a mozgasos feszultseg ritmusfeszultsegge modosul osszeolvadva a megfelelo hangulattal. A gyermeki gondolkodas valtozasaval (szemleletes-cselekvo . szemleletes-kepszeru) a leulepedett elmeny- es tapasztalategyuttesek reven a rim, a ritmus, a zeneiseg, jatekossag mellett egyre inkabb raerez erzelmekre, hangulatokra, gondolatokra. A mozgas-, ritmusfeszultseg es hozzakapcsolodo hangulat szekvenciaja, ez az elaboracios attetelsor az alapja a verselmenynek. A koltoi kepek kreativ varatlansaga, szemleletessege sokszor konnyebben talal megertesre a gyermekben, mint a .felhalmozott�h tudastol beklyozott felnottben. A mesebefogadas alapja is ez a tudas altal nem korlatozott, erzelmektol vezerelt fantazia, illetve a mesekozvetitesben szamithatunk a gyermek emocionalitasara, empatiajara. A beleerzo-atelo kepesseg folyamatos arnyalodasa, ill. arnyalasa, a belso es kulso vilag osszehangolasabol fakado feszultseg18 a feltetele a mese sikeres recepciojanak. A megfogalmazasbol kiderul, hogy ennek alakulasa egy folyamat, kialakulasanak jele a szimultan kettos tudat meglete, mely 5.8 eves kor koruli idore teheto. Azert ilyen tavoli a ket hatarertek, mivel nem szerencses a fejlodesi mutatok standardizalt hataraitol valo szuloi es pedagogusi szorongas vagy rosszabb esetben elvaras, mert ez a gyerekben is frusztraciot okozhat. A mesei kettos tudat vibralast, oszcillalas jelent a valosag tudatelmenye es az illuzio megelese kozott. Ez az oszcillacio19 onmagaban is feszultsegteremto, feszultseghordozo, feszultseg-levezeto oromforras, mely viszont csak a .szajjal mondott�h20, belsokep-teremtesre inspiralo meseles kozben megy vegbe. Az indulatredukcio 15 .Mozgas, erzelem, ertelem. Ez a nyomvonal, amely mellett a kultura kiepul. Ez a fejlodes termeszetes rendje. (A torzsfejlodest es az egyedi fejlodest illetoen is.)�h Zilahi Jozsefne: 1998. 16. 16 Az ovodai irodalmi kommunikacio idealis esete, hatasanak kulcsa az interperszonalis jellegben rejlik, vagyis az ovodapedagogus mint irodalomkozvetito gepekkel (video, diavetito, DVD, �c) nem helyettesitheto. Ez persze nem jelent kizarolagossagot, csak azt, hogy mesevel, verssel eloszor az ovodapedagogus szemelyes eloadasmodjaban kell talalkoznia a gyereknek . az elaboracios funkcio csak igy teljesedhet ki ., s ezutan lehet mas csatornakat bevonni a kommunikacioba. 17 .A kisgyermeknek a vers iranti fogekonysaga azon alapszik, hogy a ritmus es a hangzas, amely megragadja, ugyanahhoz az erzekletes, erzelmekkel atszott, elmenykozeli semahoz tartozik, mint a mozgas, amelyet helyettesit es a hangulat, amelyet kifejez.�h Merei Ferenc . V. Binet Agnes: 1981. 236. 18 Az illuzio feszultsege: a gyerek egyszerre reszvevoje es hallgatoja a mesenek. 19 Hankiss Elemer terminusa az aktiv befogadoi tevekenyseg, attitud erzekeltetesere. Hankiss Elemer: Az irodalmi mu mint komplex modell. Magveto Konyvkiado, Bp., 1985. 20 Zilahi Jozsefne: 1998. 4 belso feltetele a mese hallgatasa kulso kep nelkul21, lathato jele a .mesei beallitodas�h 22. A befogadasnak es muelmenynek ez a megjelenesi formaja a felnottre is jellemzo, a kesobbi befogadoi attitud itt kezdodik, alapozodik meg. A szimultan tudat a jatekban is megjelenik, de a mesetol elteroen, a feszultseg levezetese a cselekvessel tortenik, mig a mesehallgatas soran a kepzeletet az akadalyozott mozgas stimulalja23. A jatek cselekvo, utanzo, a mese passziv, kepzeletbeli beleelest kivan. A valosag, a vilag megismerese a gyerek szamara a mesek segitsegevel tortenhet, a mese nemhogy elvezetne a valosagtol24, hanem ez az a forma, mely megfelel a gyermeki gondolkodasnak. A meset a gyerek szereti, elvezi, mert a mesei motivumok, fordulatok osszhangban vannak a gyermek psziches fejlodesenek jellegzetes gondolati, indulati, szemleleti vonasaival. Ezek az egyezesek25 a kovetkezok: . .a minden minden lehet motivuma es az atvaltozas�h26 . A gyermek jatekaban, gondolkodasaban minden barmive alakulhat27 es visszavaltozhat, igy kompenzalja kiszolgaltatottsagat. . .ellentetek preferenciaja�h . A gyerek a feltunoen elterot tudja megkulonboztetni, az atmeneteket, fokozatokat, az ambivalenciat meg nem erzekeli, egy ketpolusu 21 Kulso kepet jelent a leporelloval, babbal illusztralt es a tv-, video-, rajzfilmes adaptacio is. A .tiltas�h termeszetesen csak az ismeretlen, ujonnan hallott mesere vonatkozik, hiszen a kesobbi befogadast, feldolgozast, interiorizaciot ugyanannak a mesenek, versnek a kulonbozo interpretacioi eredmenyezik. 22 .�ca gyerek folvesz egy bizonyos magatartast, amelyben a figyelmen, a merengesen kivul benne van az is, hogy kilep a hetkoznapokbol, varja a rendkivulit, a kulonoset, a csodalatosat. [�c] Amikor a felnott meselni kezd a gyereknek, megvaltozik a hangja, erzodik rajta, hogy kilep a valosagbol, s egy masik kozegbe megy at. Hanghordozasaval, gesztusaival, mimikajaval, sejtelmessegevel juttatja kifejezesre, hogy a tortenet, amelyet elmond, nem jatszodhat a megszokott kornyezetben. S a gyerek konnyen beleeli magat ebbe.�h Merei Ferenc . V. Binet Agnes: 1981. 236.237. .A gyerek mintegy szemunkbe akasztja a tekintetet, nez rank elamulva, ugyanakkor latszik a szemen, hogy valojaban nem minket lat, nem minket nez, hanem mikozben azt mondjuk, hogy �âfelhuzta a hetmerfoldes csizmat, atlepte az ezusthegyet, atlepte az aranyhegyet, atlepte az Operenciast�á . befele nez, belso mozit perget, azt a kepet figyeli. Ez a mesehallgato gyerek kulonos, kettos tekintete.�h Vekerdy Tamas: Kicsikrol . nagyoknak 1. Park Kiado, Bp., 1996. 145. 23 .A jatekot csinalja, a meset hallgatja.�h Merei Ferenc . V. Binet Agnes: 1981. 238. 24 Egy szuloi velemeny a mesekrol, meselesrol: .En uram, nem meselek! Mert a mese szerintem irrealis. Elvezet a valosagtol. Szerintem a gyerekeket a valosagra kell nevelni. Nem mondom, a huga az mas, de hat tudja, hogy milyenek a lanyok�c Mi ketten a fiammal inkabb elnezegetjuk az automarkakat, sokkal jobban szorakozik. Hol vannak ma mar kiralyok meg kiralyfiak! Az a par, aki van, hat eppenseggel az se olyan�c�h Vekerdy Tamas: 1996. 140. 25 Merei Ferenc . V. Binet Agnes: 1981. 239.245. 26 Merei Ferencm . V. Binet Agnes: 1981. 239. 27 Janikovszky Eva: A porszivo-funyiro-helikopter. In: uo: Mar ovodas vagyok. Mora Konyvkiado, Bp., 1991.16.20. VARAZSESZKOZOK AZ OVODABAN merce szerint tudja a kulonbsegeket megragadni. Ez a bipolaritas van jelen a mesei motivumok28 szintjen es az ertekszerkezetben.29 . az .ismetles folyamatossaga es biztonsaga�h . A mese egyik legfontosabb szerkezeti es cselekmenyepito eleme az ismetles (kezdo- es zaroformulak, sztereotip kifejezesek, ismetlodo szerkezeti elemek, (probatetelek), mely megkonnyiti a gyermek szamara a cselekmeny koveteset es az ateles folyamatossagat. A gyerek szamara a mese biztonsagos kozeg, mert az ismetlodo epizodok, beszedfordulatok reven anticipalja az esemenyek megnyugtato alakulasat, mikozben az ismeros meseelemek valtakozasaival ateli a feszultseg es feloldodas hullamzasat. . .veszely.megmenekules�h . A gyerek eletkorabol, helyzetebol eredo kiszolgaltatottsagot, tehetetlenseget probalja kompenzalni a .veszelybe kerules . megmenekules�h elkepzelesevel, melyben a mesek fohose is erenyei vagy csoda reven a mesei igazsagszolgaltatas kovetkezetessegebol mindig reszesul. . .kompenzalas�h . A gyermeki kepzelet ugyanugy kompenzalja az eletkorbol, egzisztencialis helyzetbol adodo hatranyokat, ahogyan a meseben is elegtetelt nyer a kiszoritott poziciojabol indulo fohos: a legkisebb, a legszerencsetlenebb fiu, akirol senki se gondolna, hogy a rozzant gebebol lett taltossal gyozi le a lebirhatatlannak tuno akadalyokat, es nyeri el a kiralysagot a szepseges kiralylannyal egyutt. . .a vagyteljesites lelki dinamikaja�h . A mese optimista vilagkepe es a gyermeki vagyak itt is parhuzamba allithatok, mivel egyik sem korlatozott az ido, a ter es a termeszeti torvenyek altal, hogy a gyermekek vagyai beteljesedhessenek. 28 rut banya �¨ szepseges kiralykisasszony; szegeny legeny �¨ gazdag urasag; feneketlen to �¨ egig ero fa 29 jo es rossz kuzdelem Ismet ket parhuzam a mese es a jatek kozott: a minden minden lehet, a metamorfozis szabad lehetosege es a vagyteljesites logikaja mindkettoben megfigyelheto azonos funkcioval. A mese csodajanak, termeszetes optimizmusanak megkerdojelezetlen elfogadasa a gyermek magikus vilagkepevel30 magyarazhato, melynek osszetevoi az animizmus31, az artificializmus32 es a magikus gondolkodas33. A nepmese eredendoen ugyan felnottmufaj, de a szamba vett azonossagok igazolhatjak Komaromi Gabriella allitasat: .A mese tulajdonkeppen a gyermek szemevel nezett vilag.�h34 30 Ismetelt bizonyitek a torzsfejlodes es az egyedfejlodes hasonlo utjara. A magiaban valo hit jellemzoi: az ember altal befolyasolhato termeszet (idojaras, termekenyseg, vadaszat, betegseg befolyasolasara kialakult ritusok). 31 A targynak, allatnak lelke van, megelevenedik. (Piaget)
|